Mediacje i negocjacje, Prawo pracy

Konflikty w pracy – jak je rozwiązać?

Konflikty w pracy – jak je rozwiązać?

Konflikty w pracy to nieuniknione sytuacje. Dochodzi do nich niemal zawsze, prędzej czy później. Dobry szef – lider potrafi jednak je łagodzić, zażegnywać i co najważniejsze potrafi uczynić tak, by spór nie eskalował do rangi kryzysu.

 

Spór w miejscu pracy ma dwojakie znaczenie – po pierwsze wyniszcza ludzi i psuje atmosferę, po drugie pracownicy tracą zapał do pracy, a w skrajnych przypadkach przestają z sobą współpracować, a to już może przełożyć się na poważne konsekwencje finansowe i organizacyjne dla całej firmy.

 

Jak radzić sobie z konfliktem w miejscu pracy?

 

Według mnie, za dbanie o dobrą atmosferę w pracy odpowiadają wszyscy, ale szczególne obowiązki w tym zakresie ma kadra kierownicza i profesjonalny HRowiec. Dlaczego? Ryba psuje się od głowy, jeżeli szefostwo jest z sobą skłócone, to wszyscy to widzą i mimowolnie naśladują. Takie są prawa grupy. Z tego powodu, każdy dyrektor i menadżer musi pamiętać, że zarządzanie zespołem zaczyna się od niego samego.

Rolą lidera jest jednoczenie zespołu i współpraca z różnymi komórkami w zakresie przedsiębiorstwa. Jeżeli tego w firmie brakuje, to trzeba nad tym popracować. Kolejny aspekt związany z rolą kierownictwa, to umiejętność słuchania i wyciągania wniosków, kiedy tylko któryś z pracowników przyjdzie na skargę. Z mojego doświadczenia wynika, że wielu szefów gdy tylko dowiadują się o konflikcie w zespole, to automatycznie odwracają głowę. Udają, że ich ten spór nie dotyczy. W skrajnych przypadkach starają się pozbyć

osoby skłócone bez zastanowienia się nad istotą konfliktu.

 

Jakie są sposoby na rozwiązywanie konfliktów  w miejscu pracy?

 

  1. Wypracowanie ścieżki obiegu dokumentów i informacji. Większość sporów w miejscu pracy powstaje z uwagi na problemy w komunikacji między pracownikami lub między całymi zespołami zadaniowymi. To źródło konfliktu przy odrobinie dobrej woli najłatwiej zneutralizować.
  2. Zaangażowanie się kadry kierowniczej i działu HR. Prowadzenie szkoleń z zakresu rozwiązywania sporów w zespole i zarządzania nim. Wsparcie pracowników, którzy zgłaszają problemy, promowanie zasad dobrej komunikacji.
  3. Poproszenie o pomoc mediatora zewnętrznego. Z mediacją w miejscu pracy jest taki problem, że w małych zakładach nie ma możliwości powołania w pełni neutralnego i bezstronnego mediatora. Zwyczajnie – wszyscy się znają i żadna ze stron nie czułaby się komfortowo. W takich sytuacjach najlepszym rozwiązaniem jest zaangażowanie profesjonalnego mediatora z zewnątrz, który będzie poza wszystkimi stosunkami pracowniczymi. Używając skrótu, taki mediator przyjdzie, pomoże rozwiązać spór i pójdzie sobie. W mojej ocenie jedynie duże podmioty składające się co najmniej z kilu oddziałów, gdzie pracownicy na co dzień nie mają z sobą kontaktu, mogą pokusić się o powołanie takiego firmowego

 

Tak w mojej ocenie wyglądają trzy podstawowe metody na zapobieganie konfliktom w miejscu pracy. Uważam, że największym źródłem sporów jest jednak obojętność liderów, którzy nie szkolą się z zakresu rozwiązywania sporów, nie posiadają podstawowych umiejętności mediacyjnych i boją się angażowania w konflikty, które pozornie ich nie dotyczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *